Od kilku lat rośnie popularność wody kokosowej. Mówią o niej zarówno sportowcy, blogerzy jak i ludzie ze świata przemysłu rozrywkowego. Czy jest to tylko chwilowa moda, czy za tym trendem stoi jednak coś więcej? Otóż woda kokosowa jest dobrym źródłem ważnych minerałów, kilku witamin oraz błonnika. Jest naturalnym napojem izotonicznym, niezbędnym przy wzmożonym wysiłku fizycznym, a także świetnym płynem nawadniającym w upalne dni.

Woda kokosowa jest pozyskiwana z młodych, zielonych orzechów kokosowych. Im młodszy i mniej dojrzały orzech, tym więcej zawiera wody kokosowej (nawet do pół litra). Dojrzałe kokosy są zbierane po około 12-14 miesiącach, natomiast najwięcej wody kokosowej znajdziemy w orzechu zerwanym w 6 lub 7 miesiącu dojrzewania. Woda kokosowa jest przezroczystym płynem znajdującym się wewnątrz owocu. Czasem ma delikatny białawy lub różowawy odcień. Jest to popularny napój gaszący pragnienie w krajach tropikalnych.

Ten koksowy płyn jest krystalicznie czysty ze względu na wielokrotną filtrację, jakiej podlega woda pobierana z ziemi przez palmę kokosową i prowadzona od korzeni po koronę.

Kilka istotnych informacji na temat wody kokosowej:

  • w jej składzie znajduje się duża ilość potasu a także magnez, selen, wapń, mangan,

  • zawiera witaminę C oraz witaminy z grupy B (B1, B2,B3, B5 i B6),

  • skład wody kokosowej jest bardzo zbliżony do składu ludzkiego osocza,

  • jest źródłem błonnika,

  • nie zawiera tłuszczu,

  • jest niskokaloryczna – ok 20kcal w 100ml,

  • odpowiednia dla wegetarian i wegan,

  • zwiera kwas laurynowy wspomagający układ immunologiczny człowieka,

  • dzięki wysokiej zawartości potasu ma działanie wpływające na równowagę kwasowo-zasadową w organizmie,

  • ma działanie przeciwzapalne i antybakteryjne,

  • może pomóc obniżyć ciśnienie krwi i potencjalnie zmniejszyć ryzyko tworzenia się skrzepów krwi w tętnicach.

  • ma słodki smak, ale nie zawiera cukru, odpowiednia jest więc dla diabetyków,

  • mogą pić ją małe dzieci.

Woda kokosowa jest skuteczna w uzupełnianiu płynów i elektrolitów po wysiłku. Jest porównywalna z innymi napojami sportowymi, przy czym nie zawiera dodatkowych substancji występujących w wielu izotonikach takich jak: cukier lub sztuczne słodziki, barwniki, stabilizatory, kwas węglowy, itp.

Dzięki dobrym właściwościom nawadniającym, woda kokosowa jest wartym rozważenia sposobem na zaspokojenie pragnienia przy upałach.

Woda kokosowa jest też przydatna przy chorobach przebiegających z gorączką, gdyż skutecznie wpływa na regulację gospodarki wodnej organizmu, który w trakcie przebiegu infekcji jest osłabiony i narażony na utratę płynów wraz z potem.

Woda kokosowa jest najświeższa, gdy pochodzi bezpośrednio z kokosa. Wystarczy wcisnąć słomkę w miękkiej części zielonego orzecha i po prostu pić. Jeśli nie mamy szczęścia mieszkać w ciepłych krajach, możemy taki napój zakupić w sklepie. Co prawda młode kokosy są dostępne na rynku europejskim, ale ja nieczęsto je widuję. Jeśli jednak komuś uda się kupić ten orzech, należy przechowywać go w lodówce i zużyć w ciągu około dwóch tygodni od zakupu.

Kupując wodę kokosową w butelce lub kartonie, warto zwrócić uwagę by była to czysta woda kokosowa, bez dodatku substancji słodzących, aromatów, konserwantów czy ulepszaczy. Ważne jest również by nie pochodziła z koncentratu.

Jak ją pić?

Prosto z kokosa lub z butelki. Można dodać do zwykłej wody by nadać jej delikatnie słodkiego smaku. Woda kokosowa stosowana jest też w przygotowaniu różnego rodzaju smoothies (np. banan+mango+szpinak) czy puddingu z nasion chia.

Skoro wiemy już, że woda kokosowa jest wartym uwagi elementem codziennej diety, możemy teraz przejść do jej smaku. Spotkałam się z określeniem, że jest pyszna. Nigdy nie miała okazji pić takiej prosto z młodego kokosa, więc nie potrafię ocenić. Myślę, że zależy to przede wszystkim od preferencji smakowych. Jeśli ktoś lubi samego kokosa, to pewnie i wodę polubi. Dla niektórych osób jest ona mdła w smaku.

Osobiście jestem umiarkowaną fanką kokosa, piję więc wodę z tego orzecha mocno schłodzoną i rozcieńczoną z wodą mineralną. W takiej formie jest dla mnie do przyjęcia i muszę przyznać, że faktycznie czuję się dzięki niej bardziej nawodniona.

Wszystko wskazuje na to, ze woda kokosowa jest nie tylko modnym, ale i posiadającym prozdrowotne właściwości napojem. Warto zatem uwzględnić ją w codziennej diecie, zwłaszcza w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego, czy w cieplejsze dni, kiedy odczuwamy większe pragnienie.

Jeśli polubimy jej smak, woda kokosowa będzie pożywnym i stosunkowo niskokalorycznym sposobem uzupełnienia diety w potas, kilka witamin i innych minerałów, oraz pomoże utrzymać dobre nawodnienie naszego organizmu.

(Visited 108 times, 1 visits today)
Podziel się