Nie jest to typowy wpis na naszym blogu ale chciałabym, zmotywować Cię do przeczytania go. Nie ukrywam, że będę ogromnie szczęśliwa, gdy chociaż jedna osoba, zastanowi się nad tym ogromnym problemem.

Gdy wczoraj wstawiałam post na Facebooku, na temat zawartości cukru w niektórych napojach dla dzieci. Bardzo ucieszył mnie pozytywny odzew.Większość z was wybiera świadomie wodę jako główny napój dla swoich pociech. Ale ta radość nie trwała długo, potem przyszło, wielkie zderzenie z rzeczywistością.Stojąc w sklepie zaczęłam przyglądać się pełnym koszom wypełnionym masą Cukru w napojach jak i żywności.

Ile cukru jedzą dzieci?

Z danych GUS wynika, że w ciągu roku przeciętny Polak zjada 39 kg cukru. W sumie zjadamy go ok. 1,6 mln ton. Statystycznie więc czteroosobowa rodzina zużywa 13 torebek cukru miesięcznie.Pamiętając o tym że w dzisiejszych czasach, najtańszym konserwantem jest cukier, możemy go znaleźć w większości produktów a szczególnie w żywności przetworzonej.

Niewiarygodne? A jednak… Często wydaje nam się, że stosujemy zdrową dietę i wcale nie przesadzamy ze słodkościami.

Zrób eksperyment, weź torebkę cukru, otwórz ją, i zjedz za jednym zamachem 10 – 11 łyżeczek…. I jak się czujesz …. A tyle, mniej więcej, wciskamy cukru naszym pociechą kupują i podając 500ml popularnych napoi.

 

CUKIER CZY WIESZ ŻE…

1. Statystycznie dziecko do 8 roku życia zjada więcej cukru niż przecięta osoba 100 lat wcześniej przez całe swoje życie.

2. Cukier bardzo niekorzystnie wpływa na mózg dziecka, po pierwsze rośnie wolniej, a po drugie powoduje uszkodzenie obszarów mózgu odpowiedzialnych za uczenie się i zapamiętywanie nowych informacji (wyniki najnowszych badań)

3. Co piąte dziecko w Polsce cierpi z powodu otyłości, za którą w dużej mierze opowiada spożywanie zbyt dużych ilości cukru i węglowodanów prostych (mocno przetworzonych produktów spożywczych)

4. Cukier przyczynia się do stanów zapalnych organizmu poprzez rozrost drobnoustrojów i niekorzystnych mikrobów (w tym grzybów Candida), powodujących choroby oraz zaburzenia funkcjonowania organizmu dziecka

5. Cukier obniża znacznie odporność organizmu, a tym samym zwiększa ryzyko infekcji

6.  Cukier w tej chwili jest dodawany do większości produktów spożywczych (m.in. w wędlinach i ketchupie)

7.  Cukier silnie uzależnia, a wahania nastroju, nadpobudliwość u dziecka są skutkiem nadmiaru cukru w diecie

8. Cukier okrada organizm z cennych mikro- i makroelementów, w tym z wapnia i witamin z grypy B, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego dzieci

9. Nadmiar cukru przyczynia się do miażdżycy naczyń krwionośnych, gdy wątroba zmagazynuje maksymalną ilość glikogenu to pozostały, wysoki poziom glukozy we krwi prowadzi do uszkodzenia nabłonka i tworzenia blaszki miażdżycowej

10. Cukier może zniszczyć szkliwo zębów w ciągu kilku godzin, penetrując strukturę tkanek zęba, co prowadzi do rozwoju próchnicy zębów

 

Jak mogę się przed tym uchronić:

1. Bądź świadomy zagrożenia.

Ty jesteś rodzicem, to ty decydujesz co wkładasz do koszyka w sklepie i uczysz dziecko, co jest zdrowe, a co nie. Jeszcze parę lat temu byłam kompletnie nieświadoma i uważałam, że jeśli produkt jest dedykowany dzieciom i posiada certyfikat to musi być zdrowy. Dziś wiem że, niewiele ma to wspólnego z prawdą.

2. Czytaj czytaj czytaj.

Polskie prawo pozwala aby producent mógł napisać na etykiecie dowolną informacje,która nie musi pokrywać się ze składem na odwrocie.Stosuje grę słów np: na parówkach napis że produkt zawiera 100% szynki. Nie oznacza to że w składzie mamy tylko szynkę. Najczęściej oznacza, że do ich produkcji użyto tylko mięsa z szynki. Jednak czytając skład okazuje się że owszem 74% to mięso z szynki a 26% to masa  zazwyczaj niezdrowych dodatków. Naucz się czytać etykiety.

3.Stosuj zamienniki cukru.

Napisałam o tym artykuł Zmień Cukier na Ksylitol

4.Kontroluj.

Nie dajmy się zwariować, oczywiście nic się nie stanie, gdy od czasu do czasu, nasz pociecha kupi sobie coca cola czy inne produkty z dużą zawartością cukru. Ważne aby nie stało się codziennością w naszych dietach. Uwierz mi, że wbrew pewnej reklamie radość z życia można czerpać, bez takich produktów u naszego boku. Kontroluję bo uważam, że jako świadomy rodzić warto wiedzieć co jedzą nasze dzieci.

Oczywiście problem z cukrem nie tylko dotyczy dzieci, ale nas wszystkich.

Ale to my kupujemy produkty które wspólnie spożywamy.

To po naszej stronie jest odpowiedzialność i edukacja.

Wiec żyjmy świadomie i wybierajmy te produkty które zawierają jak najmniej cukru. 

 

(Visited 220 times, 1 visits today)
Podziel się