Obniża ciśnienie, reguluje trawienie, pomaga przy przeziębieniu i oczyszcza organizm. Nowy cudowny preparat ? Nie. Tak działa najzwyklejszy burak ćwikłowy. Dowiedz się jak z popularnego warzywa zrobić lekarstwo.

Czerwony burak to jedno z najbardziej popularnych warzyw w polskiej tradycji kulinarnej. Lubią go prawie wszyscy, mało kto jednak wie, co tak naprawdę jest wart. A przecież kryje on w sobie bardzo wiele zalet. Burak jest lekkostrawny, niskokaloryczny i nie wywołuje alergii.

Ma przy tym sporo witamin i składników mineralnych, również takich rzadko występujących w żywności (m.in lit, molibden, czy kobalt). Buraki warto więc polecać każdemu, od dzieci poprzez rekonwalescentów aż po seniorów.

Najbardziej cenne są oczywiście surowe warzywa, z  których robi się soki (przepuszczając buraki przez sokowirówkę).

Z bulw można też przyrządzić syrop przeciwkaszlowy:

2-3 buraki trzeba opłukać, od strony korzenia wyciąć duże stożkowe otwory i wsypać w nie cukier.Potem wstawić buraki do nagrzanego piekarnika i piec, aż pojawi się syrop. Pije się go po łyżce raz dziennie.

Lista korzyści dla ciebie:

Ulga dla wątroby.

Kwas zrobiony z pokrojonego w plastry surowego buraka zalanego wodą z kromką chleba wspomaga funkcjonowanie wątroby. Aby uzyskać ten efekt, trzeba trzy razy dziennie pić pół szklanki tego napoju.Kwas buraczany to także sprawdzony sposób na kaca.

Pomoc przy nadciśnieniu.

5 łyżek dziennie soku z surowych buraków wymieszanego z miodem ( w proporcji 1:1) wspomaga leczenie nadciśnienia. Napój zawiera substancje, która rozszerzają naczynia krwionośne, zapobiegając powstaniu zakrzepów, usprawniając przepływ krwi w tętnicach.To zaś pomaga regulować ciśnienie.

Wsparcie dla serca.

Surówki z czerwonego buraka to bogate w źródło witaminy B i kwasu foliowego. Obniżają one poziom homocysteiny ( substancji uszkadzającej naczynia krwionośne). Dzięki temu buraki mogą zmniejszyć ryzyko miażdżycy.

Mniejsze ryzyko nowotworu.

Jedzenie buraków przynajmniej 3 razy w tygodniu warto polecić osobom zagrożonym nowotworami.Zawarte w bulwach bioflawonoidy to silne przeciwutleniacze, które usuwają z organizmu szkodliwe wolne rodniki, hamują też rozwój komórek nowotworowych.

Dobre trawienie.

Poranny koktajl zrobiony z surowego buraka zmiksowanego ze szklanką jogurtu to świetny sposób na zaparcia. Taki napój usprawnia pracę przewodu pokarmowego i ma właściwości rozluźniające. Działa jak miotełka oczyszczająca jelita z toksyn.

Dla przyszłych mam.

Łagodnie doprawiona ćwikła to dobry dodatek do potraw mięsnych dla kobiet w ciąży, które cierpią na anemię. Buraki zawierają witaminę C (zwiększa przyswajanie żelaza z posiłków) oraz witaminy z grupy B, które uczestniczą w procesie tworzenia się czerwonych krwinek.

 

Przepis na zakwas z buraczków:

1 kilogram buraków (oczywiście najlepiej ekologicznych…)
kilka ząbków czosnku (nawet cała główka!) obranych i pokrojonych na pół
2 litry PRZEGOTOWANEJ i OSTUDZONEJ wody
ziele angielskie
liście laurowe
1/2 lub 1 łyżka soli na 1 litr wody (można zrobić również zupełnie bez soli)
ewentualnie kromka razowego chleba na zakwasie (ja robię bez)

Wykonanie:

Buraki umyj, cienko obierz ze skórki i pokrój w grube plastry. Poukładaj je w wyparzonej i wytartej kamionce, na zmianę z przyprawami i czosnkiem. Całość zalej wodą wymieszaną z solą tak, aby wszystkie buraki były dokładnie przykryte.

Jeśli wypływają na powierzchnię to trzeba je docisnąć (np. ceramicznym talerzykiem). Kamionkę zakryj i odstaw w ciepłe miejsce na ok 5-7 dni. Czas kiszenia zależy od temperatury (im jest cieplej tym szybciej).

Dodanie odrobiny poprzedniego zakwasu jako startera przyspiesza proces fermentacji.Jeśli nie masz kamionkowej pokrywki, to zasłoń wierzch naczynia gęstą, muślinową tkaniną i szczelnie zawiąż sznurkiem lub gumką.

Ukiszony zakwas należy przecedzić i przelać do czystych, szczelnie zamykanych słoików i przechowywać w chłodzie (aby przerwać proces fermentacji).

(Visited 186 times, 1 visits today)
Podziel się